Høringssvar om ”Analyser af botilbud og beskyttet beskæftigelse”

Efter aftale i Handicaprådet har DH-Ringsted udarbejdet et høringssvar om ”Analyser af botilbud og beskyttet beskæftigelse”.

Du kan læse mere om sagen på dagsordenen for Social- og Arbejdsmarkedsudvalgets møde 16. maj under punkt 5. Klik på linket her for at komme til dagsordenen.

DH mener, det er vigtigt, at nye tilbud på områderne botilbud og beskyttet beskæftigelse udvikles i et samarbejde. Vi anbefaler at arbejde med de grundtanker, vi kommer med i høringssvaret. Vi anbefaler også, at der sker en løbende inddragelse af brugere, pårørende, relevante projekter, handikaporganisationer og handikapråd både om mere konkrete former og om nye ideer til indhold.

Læs hele høringssvaret her.

Ringsted kommune

Ringsted 15. maj 2017

Vedr.: Handikaprådet høringssvar om ”Analyser af botilbud og beskyttet beskæftigelse”.

Efter aftale i Handicaprådet udarbejdes dette høringssvar af Handicaprådets DH-side.

Indledningsvist er DH meget tilfredse med den gennemgribende analyse af områderne. Rapporterne er gennemgået på et temamøde i handikaprådet 28. marts. Derefter er de ganske kort diskuteret i det samlede handikapråd på mødet mandag 8. maj.

Høringen har været presset, da behandlingen af rapporterne finder sted i Social- og Arbejdsmarkedsudvalget allerede tirsdag 16. maj. Høringssvaret er derfor afsendt meget sent. Det er heller ikke så dybtgående, som et materiale som dette fortjener. Vi beklager begge dele.

Social- og Arbejdsmarkedsudvalgets opgave 16. maj er at orientere om analyse-resultaterne. Social- og Arbejdsmarkedsudvalget skal også tage stilling til, hvilke af de fremsatte forslag, administrationen skal arbejde videre med.

Når der tages stilling til, hvilke forslag, administrationen skal arbejde videre med, er det vigtigt for DH-Ringsted at pointere, at alle 5 forslag indeholder relevante problemstillinger. For DH er det vigtigere, hvilke grundtanker, der arbejdes ud fra. Vores høringssvar er derfor delt op i nogle generelle kommentarer og derefter to dele med anbefalinger og kommentarer til hver af områderne.

DH mener, at for tilbuddene i Ringsted skal det ikke være budgettet, der er styrende, men kvaliteten. Kommunens spareøvelser må ikke sættes over handikappedes behov, så denne gruppe borgere bliver tabere.

Hvis Ringsted Kommune fremadrettet vil lave nye tilbud, bør kvalitet og pædagogik være i højsæde for at være attraktive og dermed ”salgsbare” over for unge.

Ringsted Kommune bør være stolt af Østagergaard og Bofællesskabet Inge og Sofie Marie. Begge steder er billigere end f.eks. Berngerds Huse, og er med til at sætte Ringsted på landskortet. Eksempelvis er Østagergårds tilbud opbygget over 25 år. Det er ikke tilbud, man blot kan kopiere og kan bruge som erstatning til nuværende brugere af Østagergård.

Dagtilbuddene trænger virkelig til en nytænkning på alle områder.

  1. Botilbud

Direktionen indstiller her, at Social- og Arbejdsmarkedsudvalget godkender:
– at administrationen arbejder videre med at konkretisere forslaget om at etablere bofælleskaber til unge med udviklingshæmning.
– at administrationen arbejder videre med at konkretisere forslaget om et nyt bofællesskab til unge med psykiske lidelser.
– at administrationen arbejder videre med at konkretisere forslaget om omfattende og intensiv bostøtte som alternativ til botilbud.

DH anbefaler, at en beslutning om at etablere nye bofællesskaber til unge med udviklingshæmning hviler på følgende grundtanker:

– at bofællesskaberne/botilbuddene netop opfylder de unges (og deres pårørendes) ønsker om ungeliv, geografisk placering, og lignende. Det er ikke hensigtsmæssigt at oprette tilbud, som de unge ikke ønsker (i lighed med Hus 24).

– at der ikke bliver hjemtaget unge fra andre botilbud til de nyoprettede botilbud imod den enkelte unges/de pårørendes ønske.

– at visitering af nye unge til botilbud må ske på baggrund af den enkelte unges/de pårørendes ønske om indhold, placering og lignende – og ikke på baggrund af evt. tomme pladser i egne botilbud i kommunen.

– at der i det nye tilbud er mulighed for individuel tilpasset støtte, som afspejler den enkelte unges behov på et givet tidspunkt.

– at tilbud om/mulighed for omfattende og intensiv bostøtte i egen bolig som alternativ til botilbud skal igen tage udgangspunkt i den enkelte borgers ønsker og behov; og her vil det være vigtigt løbende at tilpasse støtten – både hvor mange timer og på hvilke tidspunkter af døgnet, støtten gives.

Generelt må der arbejdes med rehabilitering og botræning – evt. med henblik på mulighed for at flytte i egen bolig med intensiv bostøtte, hvis borgeren ønsker dette og har ressourcer hertil.

Behovet for nye botilbud til denne målgruppe vil givet vis hænge tæt sammen med evt. nye tilbud om beskyttet beskæftigelse. Jo flere for de unge attraktive beskæftigelsestilbud der tilbydes i kommunen, jo flere unge vil være interesserede i at bo i et botilbud i kommunen.

Ligeledes kunne muligheden for forskellige individuelle STU-tilbud i kommunen give yderligere søgning til botilbud i kommunen – både under uddannelse, men også efterfølgende.

Endelig bør der også kikkes på at udvikle flere fritidstilbud til målgruppen for i endnu højere grad at gøre det attraktivt for de unge mennesker at blive boende i/vende tilbage til Ringsted – og her også indtænke ledsagerordning som en understøttende foranstaltning.

DH støtter tankerne omkring brugen af Bengerds Huse som det primære botilbud for ældre udviklingshæmmede, idet ekspertisen omkring målgruppen netop findes der og ikke på almindelige plejecentre.

  1. Beskyttet beskæftigelse

Direktionen indstiller her, at Social- og Arbejdsmarkedsudvalget godkender:
– at administrationen arbejder videre med at konkretisere forslaget om et nyt § 103-tilbud med flere aktiviteter og borgere.
– at administrationen arbejder videre med at konkretisere forslaget om socialøkonomisk-lignende virksomhed i Rikova.

DH anbefaler, at en beslutning om nye former for beskyttet beskæftigelse hviler på følgende grundtanker:

– at nye aktiviteter er attraktive – både for kommende unge, men naturligvis også for de borgere, som allerede benytter tilbuddene i dag.

– at nye aktiviteter tilpasses brugergruppen – og ikke omvendt, som det opleves i dag.

– at det er muligt for borgerne at skifte mellem forskellige aktiviteter, så de ikke er fastlåst i f.eks. enten køkken, udeliv, etc., men at de med mellemrum kan vælge sig ind på andre aktiviteter i tilbuddet.

– at Ringsted kommune ikke kun satser på at opbygge egne tilbud, men i udstrakt grad samarbejder med eksisterende tilbud, men naturligvis også supplerer med nye attraktive tilbud baseret på den faglige ekspertise, der er i organisationen.

Generelt mener DH, at sammenlægning af Ingeborg og Regnbuen som et nyt §103-tilbud med flere aktiviteter og borgere kan give god mening. Både på Ingeborg og Regnbuen efterspørges der allerede i dag flere og anderledes aktiviteter og tilbud, hvilket muligvis er årsagen til de tomme pladser i begge tilbud. Omlægning af Rikova til en socialøkonomisk-lignende virksomhed vil også bidrage til en større bredde i tilbud til målgruppen.

En række borgere på Regnbuen er blevet revisiteret fra §103 til §104 – en del af disse borgere kunne givetvis visiteres tilbage til §103-tilbud, såfremt der kom større bredde og individuel tilpasning i aktiviteterne.

Der kunne ligeledes arbejdes på at skaffe opgaver ”ude i byen”, som kan løses af en gruppe af borgerne med ”medfølgende” støtte af en medarbejder. F.eks. kunne de løse opgaver med græsslåning, luge bede, forskellige servicefunktioner og lignende for kommunale arbejdspladser (skoler, børnehaver, administrationen og lign).

DH-Ringsted anbefaler desuden, at Ringsted kommune samarbejder med KLAP-projektet/KLAP-konsulenter under LEV omkring beskæftigelsestilbud til relevante borgere.

Men overordnet er det alt afgørende, at der ”nytænkes” på aktiviteterne i tilbuddet – så de både bliver attraktive, men også udviklende, for borgerne. Der opfordres til, at man indhenter inspiration til indhold i nye aktiviteter både internt i kommunen, men også lader sig inspirere fra andre kommuner.

I materialet nævnes behov for ændring i visitationspraksis og kvalitetsstandarderne for området, med henblik på at sikre, at borgere fremover visiteres til kommunens egne tilbud, så økonomien hænger sammen. DH tager afstand fra, at der visiteres på baggrund af økonomi i egne tilbud. Der bør og skal naturligvis visiteres i forhold til den enkelte borgers interesse og behov ud fra en individuel vurdering. Og hvis kommunens eget tilbud ikke matcher borgerens ønsker eller behov, skal der visiteres til andre tilbud.

For DH er det altafgørende attraktive og fleksible aktiviteter i såvel §103 og den social-økonomiske virksomhed, så borgere og deres pårørende fremadrettet efterspørger disse tilbud – i stedet for de private tilbud på området.

DH mener, det er vigtigt, at nye tilbud på områderne botilbud og beskyttet beskæftigelse udvikles i et samarbejde. At der foruden at arbejde med de grundtanker vi anbefaler, også sker en løbende inddragelse af brugere, pårørende, relevante projekter, handikaporganisationer og handikapråd både om mere konkrete former og om nye ideer til indhold.

DH-Ringsted prioriterer området højt og ser frem til et samarbejde om at sikre gode, indholdsrige og nytænkende tilbud i Ringsted kommune.

Med venlig hilsen

Jan Jakobsen
Formand DH-Ringsted